از آنجا که تذکره ها متعلق به گذشته های دور میباشند در متن آنها مطالب مهمی مربوط به نام اماکن و ایلات و ... موجود است.
یکی از این تذکره ها،مربوط به قرن۵ و متعلق به عمر کیمد یا همان باباعَمر میباشد (در هر بخش از عالم اسلام بزرگان صوفیه را به لقبی میخواندند،یکی از این القاب بابا بود
در مناطق لرنشین میتوان به بابااحمد و بابازید و باباعمر و...اشاره کرد)
که در زبان محلی به بابا عمر،، اقا ورگمت (ع) گفته میشود
ایشان جهت ترویج دین اسلام به مناطق زاگرس میانی سفر کردند و ماموریت خویش را از شمال خوزستان
و از منطقه *احمد فداله* آغاز نمودند
در این مسیر با فردی بنام شاه شمس الدین فرزند احمد فرزند فداله (ع) که در آن مکان بودند دیدار میکنند و با توجه به نوشته های تذکره،کراماتی نمایان میکند و مردم به وی ایمان می آورند
ایشان در ادامه مسیرشان به منطقه *دیزوک* و *کوور* کنونی(سکونتگاه فعلی تیره کووری میانجایی چهار طافه زلکی )میرسند که در آن زمان حاکم منطقه،پیر داود لنگ بود.
باباعمر مدتی در آنجا میماند و به ترویج دین اسلام می پردازد
وی پس از انجام مسئولیتش در منطقه دیزک، آنجا را ترک و به روستای بونان و سپس به گله گاه و دالمیز و ورمزاو و ایلرد،ورگ .... و سوزر میرود.
یعنی در نهایت به تیره شیخ ورگمت امروزی میرسد و نزد این تیره تا موعد وفاتش ماندگار میشود
پس از مرگ ایشان مردمان این منطقه وی را با احترام به خاک سپردند و مقبره ای برای وی ساختند
و بخاطر حضور آقا ورگمت در محل سکونتشان به مرور زمان نام اولیه این تیره تغییر و با نام شیخ ورگمت مشهور گشتند.
بدیهیست که قبل از ورود آقا ورگمت ،مردم این تیره نام دیگری داشتند
یا بنام طایفه خود یعنی خورجینی مشهور بودند یا نام مکان اجدادی شان نام ایشان بود.
🔸در متن تذکره آمده که در هنگام ورود باباعمر هنوز قسمتی از مردم بر دین اجدادی خود بودند و از قبرهای گبری در منطقه سخن گفته است.
🔸همچنین در تذکره نام چند طایفه آمده که یکی از آنها زلکی است
🔸درست است هرجا که امامزاده ای یا بابایی مدفون است به مردم آن منطقه که وی را دفن و متولی آن هستند شیخ گفته میشود ولی شیوخ منطقه لر دو دسته اند
دسته اول همان مریدان و همراهان امامزاده یا بابا هستند که با وی از بیرون منطقه لر آمده و همواره وی را در مسافرتش همراهی میکردند و با مرگ ایشان در همانجا ساکن و متولی امازاده شدند
دسته دوم مردم کهن لرتباری هستند که در دیار و روستای خود سکونت داشتند و امامزاده ای که نزد آنها فوت کرد را بخاک سپرده و مقبره اش را بنا کرده و متولی وی گشتند.
تیره ی شیخ ورگمت از شیوخ دسته دوم میباشد
🔸مختصری از تیره شیخ ورگمت:
این کهن مردمان از طایفه خورجین و باب زلکی هستند که
در سه منطقه *سر تنگ دورک* که فعلا سر پیر ورگمت نام دارد و منطقه *گله گاه* و محدوده *ایلرد* زندگی میکردند
و به مرور زمان دو منطقه از سه مکان ثابت و اجدادی خود یعنی گله گاه و محدوده ایلرد را فروختند و به سرتنگ دورک یا سر پیر ماندگار شدند و به مرور زمان روستای سوزر را ( که متعلق به تیره بلفایی بوده و تیره بلفایی نیز آنرا از آسترکی خریده بود) خریداری کردند و ساکن شدند .
در حال حاضر حدودا ۱۵۰ سال است که در منطقه *سوزر* سکونت ثابت دارند
منطقه سر پیر دارای چند قبرستان قدیمیست و اثار و علائم باستانی فعلی از جمله َبَردگوری و برخی دیگر از اثار تاریخی نشان از قدمت این منطقه میدهد.
تیره شیخ ورگمت دارای مردمانی خونگرم،مهربان ، مهمان نواز، سخنور ، دانا ، با ایمان و بسیار شجاع هستند که
در مقابل ظلم سر فرود نیاوردند و همیشه در ایل پر افتخار زلکی درخشیده اند
منش و کردار نکوی این مردمان در خاطره و یاد بزرگان ایل چهار و هفت بختیاری باقی است ، هر چه قدمت طایفه و تیره ای بیشتر باشد احتمال فروپاشی و تغییر ساختار در آن نیز بیشتر میشود و تیره شیخ ورگمت نیز دچار همین تغییرات گشت
پراکندگی شدیدی در بین تشهای این تیره روی داد و تشهایی از پیکره اش جدا شده و در دیگر باب های بختیاری و حتی لر رفته و هضم شدند و اوج این پراکندگی بر میگردد به *جنگ آ علمیراد لیرکی در برابر نادر شاه افشار* که نه تنها تیره شیخ ورگمت بلکه کل طایفه خورجین دچار این پراکندگی شد مردمان تیره شیخ ورگمت نیز روزگار تلخ تبعید به خراسان را تجربه کردند.
. طبق اسناد ،۹ الی ۱۲ تش در گذر زمان از پیکره تیره شیخ ورگمت جدا شدند که آخرین دوره ی این پراکندگی تقریبا به ۱۷۰ سال پیش برمیگردد که برخی از آنها به طایفه جاوند ملحق شدند که در فرصتی مناسب نامشان ذکر میگردد.
در حال حاضر تقسیمات شیخ ورگمت بدین صورت است :
*تیره های مرادوند شامل*
( *سوزی وند ،طاهر وند ، عوداله وند ، رحمت اله وند*)
*تیره های سبزعلی وند شامل*
( *حسین وند ، حاتم وند ، مهر علی وند*)
میباشند.
محل زندگی شیخ ورگمت عبارتند از:
دزفول، اندیمشک ، اهواز ، اندکا ، اصفهان ، الیگودرز ، تهران ، اراک ، ازنا، خرم آباد، کرج ، خمین
خارج از کشور (استرالیا و آمریکا )
🔴لازم به ذکر است که تذکره به علت قدمت بالا بارها در طول قرنهای گذشته بازنویسی شد
و آخرین بازنویسی متعلق به دوره قاجار است.

قسمتی از تذکره باباعمر👆👆